קצת על מושגי היסוד של הקונסטלציה, לתלמידים ומעמיקים

סדר האהבה

לפי הקונסטלציה המערכתית, מערכות היחסים צריכות סדר כדי שיוכלו לזרום. ברט הלינגר כינה את הגישה הזאת 'הסדר הנכון של האהבה'.

פרטים נוספים

עקרון השייכות

כל מי שנולד למשפחה וכל מה שקרה במשפחה שייך אליה ויש לו זכות להיות בה .

פרטים נוספים

פנומולוגיה -תורת התופעות

פנומנולוגיה - תורת התופעות, היא זרם או מתודה בפילוסופיה של סוף המאה ה - 19 . הפנומנולוגיה היא חקר תהליך הגעת התופעה להכרתנו.

פרטים נוספים

סוגי העברות

העברה, העברה נגדית, העברה מרחבית, העברה בן דורית, מרחב ההזדהויות.

פרטים נוספים

נאמנות בן דורית

כשאתה מתנהג ככה, למי אתה בעצם נאמן? נאמנות נסתרת מתקיימת בחיינו באופן לא מודע.

פרטים נוספים


הקונסטלציה המשפחתית היא שיטת טיפול רגשית שפותחה על ידי הפסיכותרפיסט הגרמני ברט הלינגר בשנות ה-80. הקונסטלציה המשפחתית מבוססת על כמה מהגישות הפסיכולוגיות והטיפוליות הקיימות והוותיקות כמו פסיכואנאליזה, גשטלט וטיפול משפחתי. מקורותיה נמצאים בשבט הזולו שבאפריקה ממנו למד ברט הלינגר במסעותיו .

הקונסטלציה המשפחתית מאפשרת לנו דרך עבודה פרטנית או קבוצתית, להיות בקשר תחושתי משמעותי עם כל נושא שמטריד אותנו בחיינו, שקשור למערכות יחסים בין אנשים ובין חלקים.
העבודה מתבצעת על ידי פירוק התחושות, שימוש ביצוגים ותקשור דרכם.

הקונסטלציה המשפחתית מחפשת את ההשפעות הלא מודעות שמנהלות אותנו, מהעבר המשפחתי והבן דורי שלנו, במטרה להכיר בהן ולהכניס אליהם תנועה של ריפוי. 

מה הרעיונות העומדים בבסיס הקונסטלציה?

הרעיון שהקונסטלציה המשפחתית מתבססת עליו הוא רעיון העברה והעברה מרחבית, בה אנחנו מתחברים, דרך ייצוגים, לידע הקולקטיבי באופן תחושתי וויזואלי וחווים על גופינו באופן מפתיע את התחושות הרגשות ואפילו את הזכרונות, של חלקים ודמויות מתוך המערכת של המונחה.
אנחנו מחפשים יחד את המבקש ריפוי ואת האופן הייחודי בו הוא רוצה לבוא לידי ביטוי.

כמטפלים, אנחנו משתמשים ביכולת הטבעית שלנו להרגיש רגשות של אחרים כדי להתחבר לשדה של המטופל. הקונסטלציה המשפחתית משתמשת בהעברה המרחבית, שמאפשרת  לנו להעביר רגשות תחושות מעולמו של המטופל, אל קבוצה של אנשים שמקבלים על עצמם לחוות את החלקים - הדמויות והרגשות באופן תחושתי וויזואלי על עצמם, על מנת להביא ריפוי למערכת שלו . 

הקונסטלציה המשפחתית פועלת מתוך ראייה מערכתית, ומבינה שאנחנו רק חלק קטן מתוך מערכת גדולה של השפעות המנהלות אותנו ומשפיעות על כל צעד ובחירה בחיינו. בתהליך עצמו נבחין באופן ויזואלי ותחושתי בהשפעות אלו ונוכל להשפיע עליהם באופן שנבחר בו. 

באיזה אופן מתרחש התהליך הטיפולי בקליניקה?

תהליך הקונסטלציה מתרחש באופן פרטני,זוגי או קבוצתי. 
בתהליך הפרטני - המונחה יבחר ייצוגים (בדרך כלל בדים או עצמים שונים), שייצגו דמויות, תחושות, ורגשות מהמרחב האישי, המשפחתי והבין-דורי שלו. יתחבר אליהם באופן מוחשי ותינתן לו האפשרות לתקשר בינהם באופן פעיל.
בעבודה הקבוצתית - את היצוגים ייצגו אנשים.

האם המשפחה אמורה להגיע לסשן עצמו?
 לא. המשפחה כבר נמצאת. בתאים שלך, בזכרונות שלך, בידע המודע והלא מודע שנוכח בתאים שלך. עבודת הנציגים מאפשרת לנו להנכיח את הדמויות ואת בני המשפחה, להתחבר אליהם,  אל הידע שלהם והזיכרונות שלהם, מבלי שהם צריכים להיות נוכחים פיזית בתהליך. דבר שמאוד מקל על העבודה, ביחוד אם אנחנו מבקשים לתקשר עם אנשים שכבר מזמן לא בחיים, או שנמצאים רחוק פיזית ורגשית. 

המטרה היא להבין מה האינפורמציה שעולה מתוך הייצוגים שמבקשת ריפוי הכרה ותנועה ולסדר מחדש את מה שיצא מאיזון, בדרך כלל בעקבות טראומה אישית או משפחתית בן דורית, ולהחזירו ככל האפשר לסדר הנכון. 

מטרתה של הקונסטלציה המשפחתית היא בסופו של דבר לייצר בחירה מחודשת, בדרך רעננה ואקטואלית, נקייה מהשפעות שלא תומכות בנו יותר וחיזוק המשאבים וההשפעות שכן תומכים. 

מטרתו של מנחה הקונסטלציה הוא ללוות את המונחה בתהליך, באופן שמאפשר לו להיות בקשר עם האינפורמציה שמתגלה מתוכו. להדהד אותה עבורו  ולהיות עד למה שעולה. להנחות אותו ולכוון אותו בתהליך החיפוש והגילוי, באופן שמצד אחד מאפשר לכל מה שרוצה לעלות להגיע  ומצד שני הוא מחזיק את הסדר והמבנה הנכון. יש לו את היכולת לראות את התהליך מבחוץ ולכוון את המונחה בדרכו אל הפתרון. לאפשר לאותה דינמיקה שנחשפה לנוע לקראת ריפוי והשלמה. 

הפתרון מבחינת הקונסטלציה מגיע כאשר אנחנו מצליחים להחזיר את המערכת לסדר הנכון ולהחזיר אליה את כל מי ומה שהוצא מתוכה (לדוגמה אנשים וסיפורים שהוצאו מתוך המערכת). כשמתרחש פתרון קונסטלטיבי בין הייצוגים השונים, כשהסדר שהופר חוזר על כנו, משהו קורה במרחב הטיפולי סוג של קסם מתרחש במרחב.

 וכפי שאנחנו יודעים כשמתחולל שינוי במרחב הפנימי של המונחה, מתרחשים שינוי בכל המערכת ונכנסת תנועה חדשה גם במציאות חייו וחיי אהוביו .

איך ואיפה אפשר ללמוד קונסטלציה משפחתית? 

ב״דרך הקונסטלציה״- בית הספר לקונסטלציה משפחתית ומערכתית של ישי גסטר, ניתן ללמוד לטפל ולהנחות בשיטת הקונסטלציה המשפחתית והמערכתית. בסיום ארבע מודולות אצל שלושה מורים שונים מתוך בית הספר, תקבל.י תעודת מנחה ומטפל.ת בקונסטלציה משפחתית ומערכתית ותוכל.י לצאת לדרך. 

כל הקורסים שאני מעבירה הם מטעם בית הספר דרך הקונסטלציה ונחשבים כמודולה אחת מתוך המסלול המלא לקבלת תעודת בוגר בית הספר .




בואו ללמוד…

מטפלים? מורים ? מנחים? רוצים ללמוד כלי עוצמתי שיעיף אתכם אחורה וקדימה, פנימה והחוצה, בכל המימדים, במהירות וביעילות? בואו ללמוד את גישת הקונסטלציה המשפחתית. חוויה משמעותית ועזר עבור עצמכם, עבור המשפחה שלכם ועבור המטופלים שלכם .

  • אורוות האמנים פרדס חנה
  • ארבע אמהות פרדס חנה